ΑΠΟ ΤΟ 1953 ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ
Η Μεθοδολογία μαςΓια τρεις γενιές πρώτοι στην επιλογή και την εμπιστοσύνη σας.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΜΑΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Εμπειρική μάθηση σε μια ξενόγλωσση τάξη με έμφαση στην επικοινωνία από τα πρώτα μαθήματα.
Στο σχολείο μας στόχος για τους μαθητές μας είναι η ‘κατάκτηση’ της ξένης γλώσσας και όχι η στεγνή και μηχανική εκμάθησή της. Η κατάκτηση είναι αυτή που μας επιτρέπει να παράγουμε την γλώσσα σωστά χωρίς να μεταφράζουμε και να αντιλαμβανόμαστε το τι ‘ακούγεται σωστό’ και τι όχι. Σε αντίθεση, η εκμάθηση που ξεκινά από κανόνες και θεωρία είναι μακροπρόθεσμα προβληματική καθώς χρειάζεται για πάντα το αναξιόπιστο ‘δεκανίκι’ της μετάφρασης από την μητρική και δεν φέρνει την ουσιαστική ευχέρεια λόγου.
Με γνώμονα την επιστημονική γνώση για την ‘κατάκτηση’ της ξένης γλώσσας επιλέγουμε τους καθηγητές μας, τα βιβλία μας αλλά και τις δραστηριότητές μας.
A Place to Grow
Στην τάξη εξασφαλίζουμε:
Κατανοητό υλικό, ένα σκαλί πιό ψηλά από το επίπεδο των μαθητών (επίπεδο +1).
Οι έρευνες επισημαίνουν πόσο σημαντικό είναι για το υλικό που διδάσκεται να μην είναι ούτε απλό αλλά ούτε και πολύ απαιτητικό γιατί έτσι αποθαρρύνονται οι μαθητές. Γι’αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό για εμάς οι νέοι μαθητές να εντάσονται μετά απο διαγνωστικό γραπτό και προφορικό διαγώνισμα στην σωστή τάξη, ώστε να υπάρχει το επιθυμητό αποτέλεσμα και συνοχή στα τμήματα. Ταυτόχρονα επιλέγουμε τα βιβλία μας με μεγάλη προσοχή ώστε να εξυπηρετούν αυτόν τον σκοπό.
Ενδιαφέρον υλικό & κίνητρο για μάθηση
Στο σχολείο μας επιλέγουμε πολύ προσεκτικά τις σειρές βιβλίων τις οποίες χρησιμοποιούμε γιατί θέλουμε να αντανακλούν τις προτεραιότητές μας, να ενθαρρύνουν την επικοινωνία μεταξύ των μαθητών και να έχουν πάντα επίκαιρο και ενδιαφέρον περιεχόμενο. Οι σειρές μας ανανεώνονται τακτικά για να απευθύνονται στους μαθητές του τώρα. Επίσης το μάθημα διανθίζεται πάντα με δραστηριότητες εκτός βιβλίου που ετοιμάζουν με ενθουσιασμό οι καθηγητές μας και φέρνουν τους μαθητές σε ομαδικές εργασίες, σε συνεργασία με άλλες τάξεις, σε επικοινωνία με μαθητές του εξωτερικού, σε ζωντανή συμμετοχή σε ομιλίες και συζητήσεις με θέματα που αφορούν την εκάστοτε ηλικιακή ομάδα, κρατώντας έτσι ενεργό το ενδιαφέρον των μαθητών.
Σεβασμό στην φυσική σειρά κατάκτησης κατά τη μαθησιακή διαδικασία.
Οι μαθητές βρίσκονται σε ένα ξενόγλωσσο περιβάλλον από τις πρώτες μέρες τους στο σχολείο μας (pre-junior & Junior A). Όσο ‘δέχονται’ τα ερεθίσματα περνούν από μια περίοδο όπου απλά ακούνε και καταλαβαίνουν όλο και περισσότερο και σταδιακά αρχίζουν να αναπτύσουν τις λεκτικές τους δεξιότητες στην ξένη γλώσσα. Χρειάζεται υπομονή και σεβασμός στον χρόνο που χρειάζεται ο κάθε μαθητής για να κατακτήσει το κάθε στάδιο, ο οποίος διαφέρει από παιδί σε παιδί.
Ανάπτυξη θετικών μεθόδων μελέτης (study skills)
Οι καθηγητές δείχνουν στα παιδιά από τις μικρές κιολας τάξεις διαφορετικούς τρόπους μελέτης και σταδιακά τα βοηθούν να καταλάβουν ποιοί τρόποι έχουν τα καλύτερα αποτελέσματα για τον καθένα. Η μελέτη συχνά περιλαμβάνει την αντιγραφή, την υπογράμμιση, την δημιουργία σημειώσεων, την ανάγνωση κλπ. Οι μαθητές χρησιμοποιούν τις γνώσεις αυτές για την μελέτη τους γενικά και όχι μόνο της ξένης γλώσσας. Στόχος μας είναι η δημιουργία αυτόνομων μαθητών με αυτοπεποίθηση που δεν χρειάζονται συμπληρωματική βοήθεια από γονείς και δασκάλους στην μελέτη τους. Αυτές είναι δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν στην πορεία τους στο σχολείο και στο πανεπιστήμιο και που θα έχουν μια ζωή!
Τι φροντίζουμε να μένει εκτός τάξης: Το άγχος & η χαμηλή αυτοπεποίθηση
Με ενθάρρυνση και επιβράβευση οι μαθητές αντιμετωπίζουν τις όποιες δυσκολίες με πίστη στις δυνατότητές τους και χωρίς άγχος. Σε εξετάσεις και διαγωνίσματα βοηθούν και οι πρακτικές mindfulness όπως αναπνοές και εστίαση στο παρόν για να καθαρίσουν οι σκέψεις και να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
ΕπενδΥουμε στους ΜαθητΕς μας
21st century skills
Communication Επικοινωνία
Η τάξη είναι ένα ξενόγλωσσο περιβάλλον και οι μαθητές από τα πρώτα τους βήματα μιλούν και επικοινωνούν στην γλώσσα την οποία μαθαίνουν. Η γλώσσα είναι από την φύση της επικοινωνία και οι εποχές που μαθητές έπαιρναν πτυχία χωρίς να μπορούν να μιλήσουν έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Οι μαθητές φτάνουν στις προφορικές εξετάσεις των πτυχίων έχοντας αποκτήσει άνεση στην επικοινωνία από τα μικρά επίπεδα και η επιτυχία είναι εξασφαλισμένη. Αυτήν την άνεση θα έχουν μετέπειτα και στις σπουδές τους, σε συνεντεύξεις για δουλειά ή και στον εργασιακό τους χώρο. Οι μαθητές μαθαίνουν επίσης να επικοινωνούν με ακρίβεια, αναπτύσοντας επιχειρήματα με πειστικό τρόπο, και κρατώντας την προσοχή του ακροατή/αναγνώστη. Επικοινωνία είναι επίσης και η χρήση των ψηφιακών εργαλείων που μας βοηθούν να εκφράστούμε τα οποία οι μαθητές χειρίζονται για τις παρουσιάσεις τους. Τα εργαλεία αυτά που μας προσφέρουν όλο και περισσότερες δυνατότητες είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας.
Critical Thinking Κριτική σκέψη
Από τα πρώτα τους κιόλας χρόνια οι μαθητές ενθαρρύνονται να αναπτύσουν την κριτική τους σκέψη, κάνοντας ερωτήσεις, κάνοντας συνδέσεις μεταξύ του υλικού και σιγά σιγά εκφράζοντας τις απόψεις τους για θέματα και ζητήματα που αφορούν αυτούς και την κοινωνία μας. Στα μεγαλύτερα επίπεδα όπου οι μαθητές πλέον έχουν αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη ευχέρεια στη γλώσσα συχνά στο μάθημα αναλύονται ζητήματα όπως η κλιματική αλλαγή, η ψυχική υγεία, εκπαιδευτικά συστήματα, κοινωνικά θέματα και έτσι οι μαθητές μαθαίνουν αλλά και αποκτούν κριτική σκέψη για θέματα, συχνά πριν καν τα συζητήσουν στο ελληνικό σχολείο. Επίσης συχνά οι μαθητές συμμετέχουν σε δραστηριότητες όπως debates, ομιλίες προσωπικοτήτων και ειδικών, διαδραστικά μαθήματα με σχολεία του εξωτερικού που εμπλουτίζουν τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους.
Critical Thinking Κριτική σκέψη
Creativity Δημιουργικότητα
H δημιουργικότητα είναι ένα βασικό στοιχείο της ανθρώπινης φύσης, συχνά πιό έντονο ακόμα στα παιδιά απ’ότι στους ενήλικες. Στο σχολείο μας ενθαρρύνουμε την δημιουργικότητα μέσα στην τάξη γιατί είναι μια δεξιότητα που συχνά καταπιέζεται στο εκπαιδευτικό σύστημα ενώ είναι τόσο σημαντική. Η αξία μιας καλής ιδέας, ακόμα και μιας όχι τόσο καλής που μπορεί μέσα από την συνεργασία και το brainstorming να βελτιωθεί είναι κάτι που καλλιεργούμε στο σχολείο μας και συχνά ζητάμε ιδέες από τους ίδιους τους μαθητές για project ενώ πολλές φορές κάνουμε δημιουργικές εργασίες όπως ιστορίες (storytelling), ποίηση, ζωγραφική και χειροτεχνίες. Την εποχή της αυτοματοποίησης αυτό που όλοι οι ειδικοί λένε οτι θα αργήσει να αντικατασταθεί είναι η ανθρώπινη δημιουργικότητα, άρα επενδύουμε σε αυτό!
Collaboration Συνεργασία
Στον σύγχρονο εργασιακό χώρο έχει εκλείψει πια η ατομική, απομονωμένη εργασία. Το επίπεδο της εξειδίκευσης αλλά και οι απαιτήσεις σε κάθε επάγγελμα είναι τέτοια που καθιστούν την συνεργασία απαραίτητη για οποιαδήποτε επαγγελματική επιτυχία. Όμως η δεξιότητα αυτή της αποτελεσματικής συνεργασίας είναι κάτι που καλλιεργείται από μικρή ηλικία και βελτιώνεται με τα χρόνια. Υπάρχουν μαθητές που βρίσκουν την συνεργασία ευχάριστη και παραγωγική ενώ άλλοι που δυσκολεύονται αρκετά και προτιμούν να την αποφύγουν. Αυτό που μπορούμε να καταφέρουμε στη σχολική τάξη είναι να ενθαρρύνουμε τους μαθητές και να τους διδάξουμε μέσα από συχνές ασκήσεις σε ζευγάρια και ομάδες τις αρχές της καλής συνεργασίας όπως είναι το να ακούμε με προσοχή τους άλλους, να κάνουμε χρήσιμες ερωτήσεις, να μπαίνουμε στη θέση του άλλου βελτιώνοντας την ενσυναίσθησή μας, να αισθανόμαστε καλά στο να δίνουμε και να παίρνουμε feedback και να αναλαμβάνουμε την ευθύνη των επιλογών και αποφάσεών μας. Όλα τα παραπάνω είναι στοιχεία που θα μας διευκολύνουν όχι μόνο στην εργασία μας αλλά και στην ζωή μας γενικότερα.
Collaboration Συνεργασία
Citizenship Κοινωνική ευαισθητοποίηση
Το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό καταλύσει τα σύνορα της κάθε χώρας καθώς επιτρέπουν την άμεση επικοινωνία και ενημέρωση για το τι συμβαίνει σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Ταυτόχρονα, και τα προβλήματα που αφορούν τους μαθητές του σήμερα και πολίτες του αύριο είναι και αυτά παγκόσμια, από την κλιματική αλλαγή ως την πανδημία, τα fake news και τις ανθρώπινες σχέσεις την εποχή της τεχνολογίας, είναι όλα ζητήματα που για να επιλυθούν χρειάζονται μια παγκόσμια προοπτική και μια ευρεία ευαισθητοποίηση.
Μέσα στο μάθημα, από τις μικρές κιόλας τάξεις προσπαθούμε να δώσουμε στους μαθητές μας τα απαραίτητα ερεθίσματα ώστε να αντιληφθούν τους εαυτούς τους σαν μελλοντικούς πολίτες του κόσμου και τον ρόλο με τον οποίον μπορούν να προσφέρουν μελλοντικά στην βελτίωση της ζωής για τους ίδιους και τους συνανθρώπους τους. Από απλές συζητήσεις για το πως μπορούμε να ομορφύνουμε την γειτονιά μας μέχρι δράσεις εθελοντισμού, εράνους με φιλανθρωπικό ή φιλοζωικό χαρακτήρα και μαθήματα αφιερωμένα σε κοινωνικά ζητήματα, οι καθηγητές μας προσπαθούν να καλλιεργήσουν στα παιδιά την δεξιότητα της κοινωνικής ευαισθητοποίησης που περιλαμβάνει χαρακτηριστικά όπως η ενσυναίσθηση, ο σεβασμός του κάθε ανθρώπου ασχέτως φυλής, θρησκείας, η αγάπη προς την φύση κλπ.
ΟλιστικΗ ΠροσΕγγιση
META-LEARNING: Growth Mindset – Resilience – Mindfulness
GROWTH MINDSET
Μια αρχή που έχουμε στο σχολείο μας είναι η πίστη στην εξελικτική δύναμη του μυαλού (growth mindset) που μπορεί να μάθει, να αλλάξει, να αποκτήσει νέες δυνατότητες και να ‘δυναμώσει’ σαν ένας από τους μυς του ανθρώπινου σώματος.
Με αυτό σαν γνώμονα, ενθαρρύνουμε όλους μας τους μαθητές να προσπαθούν και να μην το βάζουν κάτω στις δυσκολίες λέγοντας φράσεις όπως ‘δεν είμαι καλός/καλή σε αυτό’, ‘δεν μπορώ να μάθω καινούργιο λεξιλόγιο’. Αντί αυτού κοιτάμε πάντα να τους δείχνουμε νέους τρόπους που μπορούν να δοκιμάσουν για να βελτιωθούν, σχεδόν πάντα με εξαιρετικά αποτελέσματα. Επισημαίνουμε επίσης ένα όχι ικανοποιητικό αποτέλεσμα χωρίς να βάζουμε ταμπέλες που βαραίνουν ή και περιορίζουν τους μαθητές. Λέμε για παράδειγμα οτι ‘ δεν τα καταφέρνει καλά ακόμα’ στην ορθογραφία αντί για ‘δεν είναι καλός’.
Όλη η επικοινωνία μας, με τους μαθητές και με τους γονείς βασίζεται σε αυτή την αρχή και στόχος μας είναι και μέσα στο μάθημα να δείχνουμε στα παιδιά οτι η μάθηση είναι μια δυναμική διαδικασία μέσω της οποίας κάποιος μπορεί να βελτιωθεί αλλά είναι και μια διαδικασία που χρειάζεται διαρκή προσπάθεια και αφοσίωση γιατί όσο οι απαιτήσεις δυσκολεύουν κάποιος που πιστεύει οτι ‘είναι καλός, είναι έξυπνος κλπ’ θα μείνει πίσω αν δεν βάλει τον κόπο που χρειάζεται. Ο ρόλος του σωστά καταρτισμένου εκπαιδευτικού είναι να είναι αρωγός στον κάθε μαθητή σε αυτήν την πορεία, δίνοντας τους κίνητρο και ενθάρρυνση και καθοδηγώντας τους με αγάπη βήμα-βήμα.α
Resilience = Επιμονή & Αντοχή
Χιλιάδες έρευνες έχουν βρει οτι αυτό που ξεχωρίζει τους επιτυχημένους ενήλικες σε ένα ευρύ φάσμα επαγγελμάτων, από καλλιτέχνες έως δασκάλους και επιχειρηματίες αλλά είναι και αντίδοτο σε καταστάσεις όπως η κατάθλιψη είναι η αντοχή και επιμονή που δείχνουν στις δυσκολίες, οι οποίες στην ζωή είναι αναπόφευκτες. Πώς όμως μπορούμε να προετοιμάσουμε τα παιδιά μας για τις προκλήσεις της ζωής? Πώς μπορούμε να χτίσουμε μέσα τους την αξία τις επιμονής και της αντοχής?
Ένα από τα πιό σημαντικά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε εμείς είναι να αναγνωρίζουμε και να ανταμείβουμε συστηματικά την Προσπάθεια που κάνουν οι μαθητές μας. Για τον σκοπό αυτό τα τελευταία χρόνια ο έλεγχος προόδου που δίνουμε στους μαθητές μας κάθε τρίμηνο περιλαμβάνει τρεις βαθμούς: την επίδοση στα γραπτά, την επίδοση στα προφορικά και τον βαθμό για την Προσπάθεια που έχει καταβάλει ο μαθητής. Αυτό περιλαμβάνει στοιχεία όπως το να είναι στην ώρα του, να σέβεται τον καθηγητή και τους συμμαθητές του, να παραδίδει τις εργασίες στην ώρα τους κλπ. Η εμπειρία μας δείχνει οτι είναι πολύ σημαντικό για έναν μαθητή να αναγνωρίζεται η προσπάθειά του, ακόμα και όταν η επίδοση δεν είναι τόσο ικανοποιητική, γιατί με την συνεχιζόμενη προσπάθεια θα βελτιωθεί στην συνέχεια και η επίδοση γιατί αυτά είναι συγκοινωνούντα δοχεία. Ταυτόχρονα, όταν η επίδοση είναι καλή αλλά χωρίς ουσιαστική προσπάθεια και αυτό πρέπει να απεικονίζεται στον έλεγχο γιατί αυτό μακροπρόθεσμα θα δημιουργήσει προβλήματα.
Με τον τρόπο αυτό δίνουμε στους μαθητές μας από πολύ μικρή ηλικία να καταλάβουν την σημασία της προσπάθειας και της επιμονής που θα τους βοηθήσει να καλλιεργήσουν και την πολυπόθητη αντοχή αλλά και την αυτοπεποίθηση που αποκτά κανείς όταν βλέπει τους κόπους του να ανταμείβονται.
Mindfulness
Αντίδοτο στους συχνά εξαντλητικούς ρυθμούς της ζωής και στην παράλληλη εκτέλεση πολλών διεργασιών (multitasking) είναι οι πρακτικές του mindfulness. Αν και ακούμε συχνά τους μαθητές να λένε οτι τα καταφέρνουν μια χαρά στο multitasking χωρίς κόστος, οι επιστήμονες διαφωνούν και εξηγούν οτι το μυαλό μας θα χρειαστεί πολλές δεκαετίες ή και αιώνες εξέλιξης για να μπορούμε να κάνουμε παράλληλα πολλές διεργασίες με επιτυχία.
Εδώ και δεκαετίες λοιπόν κάποια σχολεία κυρίως στο εξωτερικό έχουν υιοθετήσει πρακτικές όπως αναπνοές και ασκήσεις συγκέντρωσης και ηρεμίας προκειμένου να επανέρχεται το σώμα και το πνεύμα των μαθητών σε φυσιολογικούς ρυθμούς αποβάλλοντας πλεονάζουσα ενέργεια, άγχος και αρνητικά συναισθήματα για τον εαυτό μας και τους άλλους. Στο σχολείο μας, μετά την εισαγωγή του mindfulness από την Κα Μπούκη Σταματοπούλου το 2015 σε συνεργασία με τον οργανισμό ‘Mindful Schools’ ενθαρρύνουμε τους μαθητές, ιδιαίτερα αυτούς που υποφέρουν από κρίσεις άγχους, να παίρνουν λίγα λεπτά ηρεμίας και συγκέντρωσης με συγκεκριμένες ασκήσεις με σκοπό την καλύτερη απόδοσή τους αλλά και την προστασία της ψυχικής τους υγείας. Με επίγνωση της κάθε στιγμής οι μαθητές ενθαρρύνονται ανα πάσα στιγμή να είναι συγκεντρωμένοι και να παρατηρούν όταν η σκέψη τους ξεφεύγει από την αίθουσα με σκοπό να αποκομίζουν τα μέγιστα από το μάθημα και να προχωρούν με επιτυχία, χαρά και ευκολία στο ταξίδι της κατάκτησης της γλώσσας.’
Ενα ΑξΕχαστο ΤαξΙδι ΜΑθησης
Με στόχο και γνώμονα όλα τα παραπάνω εδώ και τόσες δεκαετίες το σχολείο μας πετυχαίνει :
1.
Εξαιρετικά ποσοστά επιτυχίας σε όλες τις εξετάσεις όλων των γλωσσών σαν φυσικό αποτέλεσμα μιας ολιστικής προσέγγισης για την κατάκτηση της γλώσσας
2.
Όχι απλά την εκπαίδευση αλλά την καλλιέργεια εκατοντάδων μαθητών κάθε χρόνο
3.
Την δημιουργία πολλών υπέροχων αναμνήσεων για τους μαθητές μας μέσα και έξω από την τάξη
4.
Την συνεχιζόμενη εμπιστοσύνη που μας δείχνουν τρεις γενιές γονιών και μαθητών